19 augusti 2011

Se på fan! Det är ju Rom

Har jag helt glömt bort att skriva här på ett par dagar säger du?
Folk som läser blir otåliga säger du?

hmm, kanske kan det stämma.
Men jag är ju här nu, så inte finns det längre någon anledning till oro.
Nu sitter ja i Rom, och blev uppraggad av en snubbe på tågstationen som ville erbjuda mig ett hotell-rum i centrum av stan till det underbara priset 62 euro. Jag lekte dum turist och tackade glatt ja till snubbens erbjudande. Han ringde nån från sin mobil och gav mig en karta där stället var markerat. Så verkligen ut att vara mitt i stan.
Sen sa han "they're waiting for you" och log som om jag just erbjudit honom alla pengar i hela världen.
Jag tackade så mycket och gick sen för att leta upp ett vandrarhem att stanna på istället. Litade inte på den där snubben för en sekund. Hans skylt som det stod (tourist-hotel-helper) eller vad det nu var såg ut att vara hemmagjord. Och jag kunde inte sluta tänka på filmen "Taken"
Kanske är han skitsur på mig för att jag inte dök upp. Men det struntar jag i.

I dag ska jag väl försöka utforska den här staden så gott det går.

Måste säga några ord om Venedig också.
Bästa staden jag besökt på länge. Inga bilar innuti staden. Alla gator var för små för att det skulle vara möjligt, plus att stan står på över hundra små öar. Det gör ju saken lite svårare.
Något som jag inte väntat mig var att stan skulle vara full av butiker som säljer masker eller maskeradkostymer. Ni som sett filmen "Eyes wide shut" tänk maskerad-scenen för att veta vilken typ av masker jag menar. Otroligt vackra och jag skulle ha köpt mig en om jag haft möjlighet att få hem den på ett säkert sätt. Litar inte riktigt på posten när det kommer till något sånt.
Hade också tänkt gå på teater, men det blev inte av, köpte mig ett schack och ett par sandaler istället.
Schacket vet jag inte varför, men sandalerna behövdes. Har traskat runt i kängor i fyra månader snart. Det blir rätt varmt i 36 gradig värme.

Efter Rom, kanske jag tar mig ner till Neapel och se om jag kan hitta igen Pompei, eller så letar jag upp en strand och lägger mig i dvala där i någon månad.
Som vanligt har jag inte bestämt något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar